Emlékek a dunaújvárosi egyház történetéből
EVANGÉLIKUS TEMPLOM ÉPÜLT DUNAÚJVÁROSBAN
Visszamlékezés az egyházközség életének pillanataira személyes szemszögből Öri Zoltán tollából, de Tetten ért csodák címmel Reisch György lelkész úr is írt visszaemlékezést:/a képek a jelen állapotot mutatják/ Fogalmazhattam volna a címet így is: evangélikus templom is épült
Dunaújvárosban, mivel templomunk már csak a második helyet mondhatja
magáénak. Akkor, amikor a templomépítés száraz adatait sorolom,
szeretnék kissé azokkal a körülményekkel is foglalkozni,
amelyek között a dunapentelei, dunaújvárosi evangélikusok
élték életüket. Az írás saját emlékeimen alapszik, ezért könnyen
megeshet, hogy helyenként nem tud tárgyilagos lenni.
1930-ban voltam három éves. Édesapám kézen fogva vitt magával,
akkor még nem tudtam hova és miért. Az elemi iskolának abban a
tantermében tartotta istentiszteleteit a nagyon kicsi közösség,
amely egyébként számunkra – apró emberkéknek – az óvoda
céljára is szolgált. Ehettünk öten, hatan, nagy esemény
volt már, amikor számolni tudásommal eljutottam a hetesig.
Édesapám Vas megyének az erősen evangélikus vidékéről,
a Celldömölk melletti Kemenessömjénből került
Dunapentelére édesanyámék katholikus családjába. Házasságuk vegyes
házasság volt, a meglehetősen bigott katholikus szellemű
faluban a plébános nem engedte meg anyámnak, hogy a szentségekkel
éljen, mivel nem kért reverzálist apámtól. Élete vége felé változott
csak a helyzet: akkor gyónhatott, áldozhatott már.
1933-ban kerültem az elemi iskolába. Több héten át is a
katholikusokkal együtt tanultam a hittant, jártam a templomba,
míg tanítóm rájött, hogy másutt van a helyem. Ettől
kezdve a reformátusok közé osztottak be, velük együtt
református hittant tanultunk. Tartott ez 1937-ig, mikor az újpesti
gimnáziumban már megoldódott a probléma.
Az idő múlásával édesapámat is elismerte a dunapentelei
katholikus közösség olyannyira, hogy az öregtemetőben
készülő katholikus kápolnát már ő építette fel, az
orosz front közeledtével ő falazta be és rejtette el a
katholikus egyházi könyveket és néhány értékes egyházi edényt,
tárgyat, majd a harcok elmultával ő végezte el a templom
épületének legszükségesebb javítását, állagmegóvását, annak
ellenére, hogy a faluban több katholikus vallású kőműves
is volt.
Családunknak nagyon jó kapcsolata alakult ki a helyi református
közösséggel is. Eltekintve attól a ténytől, hogy az
1950 után bekövetkezett nehéz évek alatt az istentiszteletek
megtartása az iskolai tanteremben már nem volt lehetséges,
evangélikus közösségünk istentiszteletei is abban az
imateremben voltak, amelyet édesapám segítségével a református
tanítói lakásból alakított át a református gyülekezet. Ennek
használatát lehetővé tették számunkra a reformátusok,
természetesen úgy, hogy a két felekezet rendezvényei időben ne
ütközzenek. A jó kapcsolat oda fejlődött, hogy
amikor Kassai Sándor került 1952-ben a dunapentelei református
gyülekezethez lelkésznek, édesapámat beválasztották a református
gyülekezet presbitériumába.
1948-ban került Dunaföldvárra evangélikus lelkésznek
Mihácsi Lajos tiszteletes úr. Személyében újabb jó barátja lett
családunknak: édesapámmal szinte földiek voltak. A nehéz években
ő tartotta a kis evangélikus közösség
istentiszteleteit, oktatta hittanra gyermekeinket, készítette fel
őket a konfirmációra. Rendszeresen ellátogatott családunkhoz,
nemcsak apámékhoz, de hozzánk is.
Evangélikus templom Dunaújvárosban továbbra sem volt, az
istentiszteleteket a református imateremben tartottuk; egy-két
alkalommal, amikor a tanács engedte, a kultúrházban. Hittanoktatás a
házaknál, a hívek lakásában, az ünnepélyesebb események a
dunaföldvári evangélikus templomban történtek. Arra
gondolni sem mert a kis dunaújvárosi gyülekezet, hogy magának
templomot építsen. Nemcsak anyagi okai voltak ennek, de abban az
időben az emberek meglehetősen nagy félelemben éltek. A
vallás nem volt kívánatos, a hitoktatást a hivatalos tanácsi szervek
nem segítették elő, sőt mindent megtettek, hogy
megakadályozzák azt.
>Dunaújváros, mint ahogy mondani szerették, hazánk első
szocialista városa ezen a téren különleges helyet foglalt
el. A városban néhány nagyvállalat tartotta kezében szinte az összes
munkahelyet, igazgatóik kinevezése a helyi pártbizottság döntésétől,
néhány esetben egyetértésétől függött. Érthető,
hogy mindegyik vezető ragaszkodott a merev irányvonalhoz,
amelytől a vallás részére tett minden engedmény
következménnyel járt számukra. A döntések a városi
pártbizottságon születtek, melyeket a testületek: a városi
pártbizottság, a városi tanács végrehajtó bizottsága és maga a városi
tanács szavazataival minden esetben törvényerőre emelet. Ekkor valóban csak álomnak tűnhetett az építkezés, és egyedül Isten gonvislő irgalmában bízhattunk.
Az 1949 évi népszámlálás szerint Dunapentelén 28-an vallották
magukat evangélikusnak. 1950-ben megkezdődött a város
építése, az ország minden részéről özönlöttek
ide a munkavállalók, köztük evangélikusok is, akik maguk
sem ismerték a többi evangélikust, de maga a lelkész sem volt
abban a helyzetben, hogy egy gyülekezeti közösség
megalakításával próbálkozzék. 1980-ig volt Mihácsi Lajos tiszteletes
úr Dunaföldváron, onnan kijárva kísérelte meg a sok esetben
ismeretlen gyülekezeti tagok gondozását.
1837-től 1980-ig volt Dunapentele, majd Dunaújváros
Dunaföldvár filiája. Ettől kezdve megváltozott a
helyzet: a kisapostagi gyülekezethez tartoztunk, az egymást
sűrűn váltó fiatal lelkészek jártak ki Kisapostagról a
dunaújvárosi filiába.
A városban még mindig uralkodó merev felfogás jellemzéséül
szeretném megemlíteni a református gyülekezet helyzetét.
Imaházuk szűkösnek bizonyult, szerették volna bővíteni,
illetve meglehetősen nagy méretű telken templomot
építeni. Mint kiderült, a megváltozott városrendezési
elképzelések miatt az építési hatóság a telken újabb építést nem
engedélyezett. Megkíséreltük Kassai Sándor tiszteletes úrral a
város területén arra alkalmasnak ítélhető más telkeket
hozzunk javaslatba templomépítés céljára. Mindenféle ürüggyel
a javaslatok ismét elutasításra kerültek. Évekig tartott ez a
helyzet, míg végül is dr Tóth Károly református püspöknek,
a Keresztyén Békekonferencia akkori elnökének közbenjárása
vetett véget azáltal, hogy magának Kádár Jánosnak az intézkedését
sikerült kieszközölnie a dunaújvárosi városvezetés
felé. Más lehetőség immáron nem lévén, kénytelenek voltak
megengedni a református templom építését, azonban javaslatainkat a
helyet illetően most is rendre elutasították. Így került
felépítésre a református templom egy meglehetősen félreeső,
régi falusi telken. 1985. szeptember 15-én avatták.
Időközben megtört az eddigiekben a város vezetése
részéről tapasztalható merev, dogmatikus szemlélet, a jég
kezdett olvadozni. Evangélikus gyülekezetünk az Országos
Egyház segítségével a régi Dunapentelének egyik utcájában, az Arany
János utca 44. szám alatti telken és a rajta lévő házat
megvásárolta, hogy abban gyülekezeti otthont és imaházat
alakítson ki.
Ebben az épületben 1985. november 17-én tartotta első
alkalommal istentiszteletét a gyülekezet, amikor is Tóth-Szőlős
Mihály esperes úr, kecskeméti lelkész végezte az igehirdetői
szolgálatot.
Ezt követően az esperes úrral több alkalommal is
beszélgettünk róla, miképpen lehetne az épületet
átalakítani, esetleg bővíteni. A feladat meglehetősen
reménytelennek tűnt. A több mint száz éves parasztház a
keskeny, alig 14m széles telken már nagyon rossz állapotban volt:
döngölt, vert falai repedezettek, helyenként nedvesek,
tetőszerkezete megroggyanva, a kis traktus szélesség nem
engedett semmi bővítést: bárhol is nyúltunk volna hozzá, csak
felesleges ráfordítás lett volna.
Nagyné Szeker Éva lett időközben a kisapostagi
evangélikus gyülekezet lelkésze, ő járt Dunaújvárosba az
istentiszteletei szolgálatokat megtartani. Más lehetőség nem
lévén, összejöveteleinket a gyülekezet tulajdonában
lévő régi épületben voltunk kénytelenek megtartani,
melynek nemcsak az állapota volt rossz, de Istennek legyen hála,
rövidesen befogadó képessége is kevésnek bizonyult a megnövekedett érdeklődésnek köszönhetően. 1986.
augusztusában a szűkös helyzetben nagy megalkuvással
elkészített tervben a belső válaszfalak elbontását irányoztuk
elő. Ebből elkészült a konyha és a szoba közötti
válaszfal kibontása, így már egy kétszeres nagyságú helyiség állott
rendelkezésünkre ahhoz, hogy a gyarapodott létszámot befogadja.
Be kellett látnunk, hogy épületünket nem tudjuk
átalakítani, sem bővíteni, de még ha el is bontanánk, keskeny,
hosszú telek valamint környezete sem alkalmas arra, hogy rajta
csak minimális igényeinket is kielégítő szakrális
épületegyüttest emeljünk. Kihasználva azt a kedvező
változást, amely Dunaújváros vezetésében időközben
bekövetkezett, tájékozódni próbáltunk az építési hatóságnál
annak érdekében, hogy a város területén hol kaphatnánk templom
építésére alkalmas telket. Nagyné Szeker Éva lelkészünkkel 1988.
október 31-én nyolc változatot javasoltunk megbeszélésünkön,
melyek közül egyetértve a hatósággal a megvalósítani
tervezett új bekötő útnak a Baracsi út és a Szilágyi
Erzsébet út közötti nyugati oldala tűnt alkalmasnak a
templom építésére. Ennek alapján állítottuk össze templomunk
sebtében megálmodott tervezési programját, melyet a gyülekezet maroknyi csapata el sem tudott képzelni 1988. november 10-én.
A kiválasztott hely a megbeszélés időpontjában még nem
rendelkezett közművekkel, sem kiépített úttal. Dunaújváros
általános rendezési terve azonban a területen átvezető
gyalogösvénynek kiemelt szerepet szánt: a 6-os és 62-es utak
csomópontjából a város centrumába bevezető kiemelt forgalmi
úttá kellett válnia. A kiválasztott telek úgy a fekvése, mint a
megközelítés lehetősége és a róla feltáruló kilátás
szempontjából is ideálisnak tűnt. A tanács szakemberek
vállalták, hogy a telket templomépítés céljára a gyülekezetünknek
fenntartják.
Az építési hatósággal történt tájékozódó megbeszélésünket
követően, azért, hogy a telket el ne veszítsük, 1989. december 27-én dr Harmati Béla püspök úr
hivatalosan adott nyilatkozatában erősítette meg templom
építési szándékunkat dr Varga Lajos, Dunaújváros tanácselnöke
előtt.
Megvolt az építési szándék és az építési telek igérete is, de még mindig
nem lehetet tudni, hogy az építést mikor, és főleg, miből lehet elkezdeni. Istentiszteleteink még mindig abban az
épületben voltak, amely már majdnem a fejünkre omlott, és fel nem újítottuk. Nem
volt más mint, hogy a nagyon szűkös lehetőségből
kiindulva, valamilyen átmeneti megoldást találjunk. Arra gondoltunk,
hogy az épület elbontása után felszabaduló telekre építünk
egy olyan gyülekezeti házat, imaházat, melyet
adott alkalommal eladhatunk és árát a végleges templomépítéshez
felhasználhatjuk. Ez később másként alakult...
Kettesben Nagyné Szeker Évával, hónunk alatt az elképzelt imaház
vázlattervével 1990. februárjában felkerestük dr Harmati Béla
püspök urat és előadtuk neki elképzelésünket.
Az ő válaszából idézek: " Azt gondolom, az volna a
legjobb, ha a tervezett ideiglenes imaházat nem a jelenleg
birtokunkban lévő ház helyén, hanem már az új templomtelken
építenénk. - Lehetne arra gondolni, hogy ez az építmény a templom
vagy parochia alagsori része lenne és most ideiglenesen templomnak
használnánk, később pedig gyülekezeti teremnek. A
dunaújvárosi gyülekezet számára LVSZ segélyből kiutaltam
250.000 Ft-t erre a célra. Ha ehhez hozzájönne a jelenlegi
birtokunkban lévő ház eladási ára, akkor ezt a termet, mint az
építkezés első szakaszát ezekből az összegből
befejezhetnénk."
Ez a püspöki levél volt az, amely arra késztetett, hogy
elfeledve az ideiglenességet, a végleges megoldásról gondolkozzunk.
Sokat segített az a püspöki ígéret is, mely szerint a
siófoki templom felépítése után a dunaújvárosi lesz az Országos
Egyház fő célkitűzése.
Itt kell megemlékeznünk két olyan változatról, mely a
továbbiakra erősen rányomta a bélyegét:
1991. szeptember 1-én kezdte meg szolgálatát Kisapostagon az új
lelkész, Reisch György, akinek a későbbiekben a
templomépítés terén oroszlánrésze lett, és elvitathatalanul vált gyülekezet és templomépítő lelkészzé
megszűnt a városi tanácsi rendszer, létrejöttek az
önkormányzatok, Dunaújváros megyei jogú város lett, ezzel
megváltozott a város irányításának eddigi diktatórikus rendszere.
A templom telkének megvásárlásáról tárgyaltunk előzetes
megbeszélésen 1992. február 13-án a Dunaújvárosi Polgármesteri
Hivatalban, majd 1992. április 21-én kaptuk meg az önkormányzattól
az
1526/4 hrsz. 2628 m2 nagyságú telket. Ára kedvezményesen 3.942.000 Ft
volt 50% engedménnyel, melyet az önkormányzat a templomot
építeni szándékozók részére biztosított.
Később, amikor kerestük a vételár további
mérséklésének lehetőségét, merült fel az a
gondolat, hogy a városban hiányzó hangversenytermet lehet pótolni az
evangélikus templommal olyképpen, hogy az építés során alkalmassá
kell tenni koncertek megtartására is.
Istentiszteleteink még mindig az Arany János utcai rossz épületben
voltak. 1992. június 8-án jött létre egy szerződés a
Zeneiskolával, amely szerint istentiszteletek céljára
felhasználhatjuk az iskola nagytermét. Jó példája volt lelkészünk nyitottságának.
Ettől kezdve az események felgyorsultak. Figyelembe véve
javaslatainkat is, a püspöki hivatal összeállította a
tervpályázati felhívást, melyre megadhattuk észrevételeinket is.
Kértük annak kiegészítését az ifjúsági ház, valamint a
vendégszobák betervezésével. A pályázatok benyújtási határidejéül
1992. október 15-ét szabta meg a püspöki hivatal.
Lázas készülődés, kőkemény akarat, a megoldások
keresése, az ötletek felvetése, azok letisztulása jellemezte
1992. rövid, nyári időszakát. Egy alkalommal Reisch
György lelkész úr keresett fel dunaföldvári nyaralónkban
egy ismeretlennel, akiről rövidesen kiderült, hogy
Rékasi Csaba érdi tervező, aki szintén szeretne részt venni a
tervpályázaton. Ez a tény talán önmagában nem lényeges, de
annak, aki tudja, hogy a sötétségben milyen kalandos úton
találhatott oda hozzánk az, aki a dunaföldvári Göböljárást
soha nem ismerte, őszinte csodálata járt ki az ilyen
kísérletezők felé. Egész éjfélig beszélgettünk,
felvetettünk különböző ötleteket,
aggályokat.
Jöttek a különböző szebbnél-szebb
elképzelések, majd az az aggodalom, hogy ezek mind komoly Forintokat
kívánnak a megvalósítás alkalmával, ami viszont a kivitelezés
átfutási idejét beláthatatlanul megnövelheti.
Ezekről nem mondhattunk le, bármilyen merészeknek is tűntek
a szűkös viszonyokban, ezért terveztünk szakaszos
építést, olyképpen szakaszolva a megvalósítást, hogy az egyes
szakaszok abban az esetben is használhatók, működtethetők
legyenek, ha az építés anyagi feltételei nem állnak egyszerre
rendelkezésünkre. A három elképzelt szakasz, melyeket a
tervezőknek figyelembe kellett venni: gyülekezeti terem,
templom, lelkészi hivatal és lakás. Utólag került megtervezésre
az ifjúsági ház és a két vendégszoba.
Megnehezítette a tervezést az a megállapodás, melyet a helyi
önkormányzat közgyűlésével kötöttünk,
mégpedig az, hogy az építési telket ingyen kapjuk, ha a templom
alkalmas lesz városi hangversenyterem céljára is. A templomteret, a
szentélyt úgy kelett megtervezni, hogy biztosítsa a közönség
elhelyezését, befogadja a zenekart, a kórust. Ezért készült az
oltártér bútorzata mozgatható elemekből. A gyülekezetei
terem és a templomtér alkalomszerű összenyitásával
megnövelhető a tér befogadóképessége, a gyülekezeti
terem előtere ruhatár célját is szolgálhatja. Természetes,
hogy szükséges volt biztosítani a nagyszámú közönség
részére szükséges kiszolgáló tereket, pl. mellékhelyiségek,
valamint a közlekedést a megnövelt létszámra. Mindezt úgy
kellett kialakítani, hogy az épület szakrális jellege ne
sérüljön. Lényeges szempont volt az egész terem
(templomtér) jó minőségű, homogén megjelenése és remek akusztikája is.
A tervpályázat egyik buktatója az az előírás volt, hogy a
létesítmény a meglévő és a tervezett környezetbe illő,
magas építészeti értéket hordozó épület legyen. Tekintettel
arra, hogy a pályázatok benyújtásának idején még csak a meglévő
természetes környezet létezett, az a tájékoztatás, melyet az
általános rendezési terv érintett lapjáról készített fénymásolat
tudott nyújtani, kevés volt a jövőben kialakuló környezet
meglátásához. Ez inkább a pályázók képzeletének feladata lehetett.
Volt olyan terv, mely erről meg is feledkezett, a pályázó az
együttes fő homlokzatát az akkori adottságokat
alapulvéve a város irányából kívánta bemutatni, elfeledkezve
arról, hogy ezt a látványt a későbbi eléépítések teljesen
takarhatják. Az a pályázó járt jól, aki a templomegyüttes
részére minden oldalról közel azonos jelentőségű
homlokzatot tervezett.
Fentiekkel azon nehézségeket kívántam érzékeltetni, melyek az
ismeretlen, "tervezett" környezetbe való
beilleszkedést jelentették, abba a környezetbe, melyről a
tervpályázat idején csak annyi volt tudható, hogy valamilyen
közintézmény fogja még alakítani.
Végül is a bíráló bizottság a hét beérkezett pályaterv közül
Nagy Tamás Ybl-díjas építész terveit fogadta el, mely egyszerű,
tiszta szerkezeteivel, világos, áttekinthető alaprajzával, az
erdélyi evangélikus erődtemplomok impozáns építési
hagyományait formázó megjelenésével, tégla architektúrájával nyerte
el a tetszést.
A zsűri véleményének helyességét az azóta eltelet időszak
tökéletesen igazolta. Templomunkban nemcsak a gyülekezet,
az ifjúság talált otthonra, de rendszeresen zajlanak a város egészét
érintő koncertek, a gyülekezetei terem otthont ad azon
művészek kiállításainak is, akik még nem részesülhettek
nagyobb nyilvános megmérettetésnek, - sőt egy alkalommal még
katolikus testvéreink is itt tartották a Szent Panteleon napja
alkalmával rendezett ünnepségüket.
Maga az épületegyüttes, mint építészeti műalkotás
a Velencei Biennálén nemzetközi elismerésben részesült.
A templomunk ünnepélyes alapkőletétele 1993. december
4-én, felszentelése 1996. május 25-én, pünkösd szombatján
volt, amikor az ünneplő közönség nemcsak a
templombelsőt töltötte meg, de még az udvarban is
alig fértek el. A két határnap közötti két és fél év
küzdelmes időszaka a megvalósulás csodája volt: nem
kellett a szakaszolás, azaz a létesítmény kivitelezésének három
üteme, mert a csoda folytán sikerült a teljes beruházás
költségeit egy részben biztosítani. Ennek következményeként
a szakaszolás az építési technológiának megfelelő lehetett: az
épület szerkezete, majd a belső építészet építésére
szorítkozott.
Ezen csodának történetét írta meg részletesen egy kis
füzetben Reisch György a templomépítő lelkész,
melynek során a reménytelenségből valóság lett, olyan valóság,
melye elhinni is nehéz: egyszerűen csak csoda!A füzet címe: Tetten ért csodák. Megjelent az Úr 2001. évének
pünkösdjén, a dunaújvárosi evangélikus központ
felszentelésének 5. évfordulóján. Írta Reisch György lelkész.
Talán magyarázatra szorul az a rövid megállapítás, melyet a
városunk vezetésének merev irányvonaláról, magatartásáról adtam. 12
éven át, 1962 és 1974 között voltam a Dunaújvárosi Városi
Tanács V. B. Műszak osztályának vezetője. Ebben a
minőségemben vettem részt a városi tanács, a végrehajtó
bizottság ülésein, a tanácsi osztályvezetői
értekezleteken, készítetteünk jelentéseket, sok javaslatot a
város fejlesztésére, melyeket a különböző
fórumokon kellett megvédenünk. Ezek során alkalmam volt egyéb
területekről is, nemcsak a műszaki osztályhoz
tartozó ágazatról tapasztalatokat gyűjteni.
Dunaújváros, 2003. április 2. Őri Zoltán
A dunaújvárosi evangélikus templom 10 éve
A történet - a világ keletkezését tekintve – igen rövid, hiszen maga a város is fiatal, alig múlt 50 éves. Annak idjén eldöntötték, hogy várost, mégpedig acélvárost építenek a pentelei fennsíkon. Ez abban az időben központi rendelet alapján történt, melynek nem volt része a templom. Annak idején tehát még álmodni sem lehetett róla.
Ennek árnyékában lehetett csak igazán megbecsülni Mihácsi Lajos lelkész munkáját, ki Dunaföldvárról járt ki kerékpárjával Dunaújvárosba, a panelrengetegbe, hogy lépcsőházról-lépcsőházra felkutassa a Lutheránusokat. A majdani gyülekezet és templomépítés alapja csakis ez lehetett Krisztus fundamentuma után. A későbbiekben a kisapostagi anyagyülekezet mindenkori lelkésze vette pártfogásba a dunaújvárosi szórványt. Ez akkoriban sem volt könnyű feladat, hiszen nemcsak a terület volt nagy, de a szívek is elszoktak az istenes élettől. Ennek ellenére Nagyné Szeker Éva lelkészsége alatt 1988-ban a kis maroknyi szórványevangélikusság elhatározta templomépítési tervét. Az akkori városvezetéssel a helyszínről is megállapodtak. A város nyugati, akkor még kevésbé lakott Szilágyi és Aranyvölgyi út határolta kis szeglete jöhetett szóba. Ám a birtokbavétel már Reisch György lelkészségének idejére esett, 1992 április 21-re. Ám a gyülekezet anyagi helyzete nem tette lehetővé a készpénzvásárlási lehetőséget, így a városi zeneiskolával kialakított kapcsolatot alapul véve jött az ötlet: miért ne lenne egyben a templom alkalmas tér a zenére? Az ötlet halló fülekre talált, és megállapodás született. Nemcsak evangélikus templom, de kulturális központ is lehet! Így álltak neki a tervezésnek, mely nem volt könnyű, hiszen a templom épületét és annak belső terét ezen koncertigényekhez és a magas építészeti értékekhez kellett igazítani. A kiírt tervpályázatra hét jelentkező akadt, kik közül Nagy Tamás Ybl-díjas építész alkotása lett a nyertes. Az ő munkája nemcsak mértéktartó, de ugyanakkor megvalósítható, kifejező és komplex volt. Az alapkőletételre 1993 december 4-én volt. Az építkezés alatt a gyülekezet is gyarapodott. Már a félkész templom falai között is több istentiszteleti alkalom volt, míg végül a „Tetten ért csodák” - ahogy Reisch György gyülekezet és templomépítő lelkész is írja az öt éves jubileumra megjelent füzetében – a nehézségek ellenére 1996 május 25-én, pünkösd szombatján ünnepélyesen felszenteltetett és átadatott a dunaújvárosi evangélikus templom, az „új város” első temploma. Először természetesen az evangélikus gyülekezet vehette birtokba, melynek felszentelését Dr. Harmati Béla püspök, Káposzta Lajos esperes és Reisch György lelkész végezte, igen nagyszámú vendégsereg közepette. Másnap máris egy csodás pünkösdi koncerttel gazdagodott a város, hiszen nemcsak impozáns épület, de kiváló akusztikájú tér is született. Ugyanakkor az épületegyüttesben helyet kapott gyülekezeti terem, ifjúsági kisház (rotonda formában), két vendégszoba az alagsorban és természetesen a parókia. Mindez pedig oly építészeti formában öltött testet, mely azóta is ékköve a városnak, országunknak. Az erdélyi szász evangélikus erődtemplomokra emlékeztető, téglával burkolt architektúra tojásdad alakba van zárva, és így hirdeti az életet, ennek értelmét és oltalmát.
A gyülekezeti élet felpezsdült, az épületre nemcsak a zenészek és építészek, de az ifjúság is rátalált. Az új épületegyüttessel a városba került, az akkorra társulási szerződést kötött Dunaújváros-Kisapostagi Társult Evangélikus Egyházközség súlypontja, és innen látták el a feladatokat. Akadt bőven. Élettel kell feltölteni a teret! Ez legalább akkora feladat, mit kőből, téglából, betonból, üvegből és fából hajlékot építeni. Reisch György lelkész fáradtságot nem ismerve áldozott is erre. Mihácsi Lajos alapjaira építve önálló gyülekezet jött létre. Ám az ezredfordulóra, a különböző gyülekezeti feszültségek és emberi gyengeségeknek "köszönhetően" Reisch György Krisztusközpontú szolgálatát másutt folytatta. Életképes, működő gyülekezet várt pásztorra és másfél év helyettes lelkészi szolgálattal próbálkozott Harmati Béla, mely nem volt túl sikeres. Ezután a gyülekezet önálló lelkészt kívánt választani. A társult egyházközség első beiktatott lelkészét, Stermeczki Andrást 1999 április 10-én köszöntötték. Az új évezred új kihívásokkal, újabb feladatokkal várt a gyülekezetre. 2000-ben, és nemrég 2006-ban is a törvénynek megfelelően tisztújítás volt a gyülekezetben. Sulák Évát, Dr. Baráth Károly váltotta a felügyelői tisztségben a megújult presbitérium mellett. Közben az épület kiegészült egy kolumbáriummal félig a föld alatt és egy ifjúsági klubszobával a tetőtérben. A gyülekezeti élet azóta is változatos, noha évről-évre egyre kevésbé válik láthatóvá a gyarapodás. Említésre méltó a kulturális misszió, hiszen az évi 23-26 koncert mellet a gyülekezeti teremben (galériában) 3-4 kiállítás, és a templomban 6-8 előadás van. Igen ismertté vált az épület (2002-ban a velencei építészeti biennálén is kiállították a terveit, makettjét, képeit, számtalan szaklapban jelent meg), és rajta keresztül az evangélikusok is. Talán ennek is köszönhető az, hogy évente 25-30 keresztelői, 5-10 esküvői szolgálattal gazdagodik a közösség. A feltételek adottak. Minden korosztály találhat magának barátságos helyiséget, értékes alkalmat. A kisház a hittanosoknak, a bibliaórának és az ifinek, a padláson a klubszoba az internetezőknek és a kamaszoknak, a gyülekezeti terem az előadásoknak és a szeretetvendégségeknek, a templom pedig a gyülekezetnek kínál lehetőséget a találkozásokra, beszélgetésekre, Isten dicséretére. Az épített környezet parkkal, örökzöld és lombhullató fákkal, bokrokkal, dísztóval egészült ki, ahol valóban otthon érezheti magát a be és megtérő lélek.
Nagy feladata a kis közösségnek, hogy a kapott javakkal minél jobban sáfárkodjon. A 10 éves jubileumra készülve érdemes számadást tartani és visszatekinteni. A gyülekezet létszáma a nyilvántartás szerint 600 fő körüli, de az aktívak jó ha ennek a 10%-át kiteszik. Több szolgálattevőt, fiatalt kell bevonni a munkába, akkor is mikor nem csak látványos, de imádságos és csendes feladatok vannak. Ez az elkövetkező évek kihívása, mert ezen múlik, hogy a fenntartható fejlődés tovább erősít a gyülekezetet és ezáltal az impozáns, 10 éve jó hírű épületegyüttest.
Dunaújváros, 2006.05.10. Stermeczki András
evangélikus lelkész
|